Začátek živnosti 2.část DOKLADY

13.01.2020

Po počátečních návštěvách úřadu, při založení živnostenského oprávnění, začíná ta nejdůležitější část. Vydělat peníze a s tím související vydávání a přijímání dokladů prokazující nákupy materiálu a služeb a s tím spjaté výdělky.

Prvním rozdělením je zda jsme plátci nebo neplátci DPH (daně z přidané hodnoty). Většina malých živnostníků jsou neplátci DPH. Avšak jsou i případy plátců DPH na základě dobrovolné registrace. Ať už jste plátci či neplátci, vámi vydávané doklady musí obsahovat určité údaje. Zde najdete šablony pro jednotlivé případy a popis situací,kdy takový doklad můžete vydat.

Náležitosti dokladu neplátce DPH - Faktura:

  • označení dodavatele (naše údaje jako je jméno,příjmení,adresa dle živnostenského rejstříku, IČO, popř. dobrovolně: web, e-mail apod,bankovní účet)
  • datum vystavení či splatnosti (ne však datum uskutečnění zdanitelného plnění),
  • předmět fakturace (jakou službu či jaké zboží fakturujete),
  • dohodnutou částku nebo rozpis položek,pokud nemáte dodací list.
  • způsob úhrady (u úhrady převodem na účet nezapomeňte účet uvést)
  • pořadové číslo dokladu (celý rok dodržujte číslování, je jedno jaký formát zvolíte např. VF1/2020, VF2/2020..........)
  • číslo registrace v obchodním nebo živnostenském rejstříku
  • ideální je mít ještě dovětek: Nejsem plátce DPH.

Vzor faktury:


Náležitosti,které nesmíme uvádět nebo neuvádíme u neplátců DPH:

  • sazby DPH, vyčíslení nebo rozpis DPH
  • na doklad nepíšeme: Daňový doklad
  • Naše DIČ: i když vám finanční úřad sdělil DIČ, tak jej používáme pouze pro komunikaci s finančním úřadem. Přeci jen rodné číslo není vhodné všem hned sdělovat

Drobný prodej za hotové:

  • při prodeji zboží nebo služeb v hotovosti, můžeme využít samopropisovací tiskopisy nejčastěji PŘÍJMOVÝ POKLADNÍ DOKLAD NEBO PARAGON. Se zavedením EET je vhodné přemýšlet o chytré aplikací s tiskárnou,která nám ušetří vypisování a zároveň tržbu zaeviduje.
  1. Příjmový pokladní doklad neplátce DPH vydáme,když máme prodej služby nebo jeden druh zboží. Např. jsem masér a za sportovní másáž si účtuji 520Kč. Vyplním tiskopis a první stránku dám zákazníkovi, stvrzenku si dám do svého účetnictví.

Vzor PPD: 

2.     Paragon je vhodný při prodeji zboží,kdy kvůli budoucí reklamaci uvádím          konkrétní produkty. Např. prodávám ušité zboží a na paragon uvedu                  čepice dětská vel. 1 za 300,-; dámská halenka vel. M za 600,- Jeden                  paragon dám zákazníkovi a druhý k sobě do účetnictví.

Vzor PARAGON:

Při zavedení EET můžete mít vše na jednom dokladu. Je více možností jak EET mít,zde bych uvedla akorát jak účtenka má vypadat. 

Vždy pro každý případ existuje samopropisovací tiskopis, který zakoupíte v papírnictví. Není jednotný popis jak doklady mají vypadat. Pro uživatele počítačů, tabletů a chytrých telefonů existují aplikace nebo programy, přes které můžete pokladní doklady a faktury vystavit. Na stránkách slunečnice.cz jsou různé programy k vyzkoušení nebo zdarma (https://www.slunecnice.cz/vyhledavani/?qs=fakturace). Samozřejmě placené programy jsou vylepšené. Asi nejznámější je iDoklad nebo Fakturoid. 

Jak vystavení dokladu u OSVČ řeší zákon: 

  • Dle § 16 a § 24 odst. 7 písm. q) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Kontrolním orgánem je Česká obchodní inspekce 
  • Pokud odmítnete na žádost zákazníka vydat doklad o prodeji zboží, nebo poskytnutí služby, nebo neuvedete zákonem stanovené údaje, dopouštíte se přestupku podle § 62 odst. 1 písm. r). Kontrolní orgán je Živnostenský úřad.
  • Dle § 18 odst. 1 písm. b) a § 20 zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb. Kontrolním orgánem je Finanční správa ČR a Celní správa.